Zo trek je meer bezoekers naar je kantoorpagina op funda

3 minuten leestijd

Blog van accountmanager Mara van der Sloot

Veel makelaars hebben door het instellen van Kantoorprofiel Pro een mooi ingerichte kantoorpagina op funda. Daarmee kun je je kantoor op een onderscheidende manier presenteren. Natuurlijk wil je dan wel dat potentiële klanten ook op die pagina terechtkomen. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor, maar die worden nog niet altijd ten volle benut.

Een van de belangrijkste middelen om funda-bezoekers naar je kantoorpagina te trekken, is de Podiumplaats-advertentie. Deze advertentie staat onder andere onder de resultatenlijst van een plaats naar keuze en vergroot de zichtbaarheid en naamsbekendheid van je makelaarskantoor. Wie op de advertentie klikt, komt terecht op jouw kantoorpagina.

Extra promotie

Je kunt Podiumplaats dus als extra promotie inzetten om meer bezoekers naar je kantoorpagina te leiden. En ze daar vervolgens met behulp van Kantoorprofiel Pro overtuigen om van jouw diensten gebruik te maken.

Podiumplaats is de laagdrempeligste en betaalbaarste advertentie die je op funda kunt plaatsen. Maar ik merk bij makelaars nogal eens dat ze het effect ervan onderschatten.

Effecten meten

En dat effect kunnen we voor je meten. We kunnen precies zien hoeveel mensen erop klikken, en hoeveel mensen vervolgens van je kantoorpagina op funda doorklikken naar bijvoorbeeld je website, socials en telefoonnummer.

Hoe groot het effect van Podiumplaats is, hangt van een aantal factoren af. Bijvoorbeeld hoeveel andere Podiumplaatsen in dezelfde regio zichtbaar zijn. En, heel belangrijk, hóé je met je Podiumplaats opvalt. Vooral daar valt voor veel makelaars nog winst te behalen.

Wees onderscheidend

Om interesse van bezoekers te wekken, moet je je onderscheiden. Ik zie nog best vaak dat makelaars zichzelf in hun Podiumplaats presenteren met ‘Aankoop, verkoop en taxatie’.

Maar dat is net zo weinig onderscheidend als een bakker die zichzelf aanprijst met ‘Elke dag vers brood’. Ook woorden als ‘persoonlijk’ en ‘betrokken’ zijn te algemeen om de aandacht te grijpen.

Maak concreet waar je goed in bent

Maar wat werkt dan wel? Ik adviseer makelaars altijd om zo concreet mogelijk te zijn. Zeg dus op wat voor manier je persoonlijk en betrokken bent. Vraag jezelf af waarom een klant juist voor jou zou kiezen. En gebruik dat in je tekst.

Kantoor & Diensten
Effectieve call to actions schrijven doe je zo

Superbelangrijk voor een geslaagde advertentie: een effectieve call to action. We geven 5 tips en voorbeelden.

Lees meer

Speel bijvoorbeeld in op wat er leeft in de markt, en zeg iets als: ‘Alwéér overboden? Wij helpen starters!’.

Of vertel dat je gespecialiseerd bent in het realiseren van woonwensen van senioren, in nieuwbouw, of in de taxatie van bijzondere woningen.

Ik voer bijna dagelijks gesprekken met makelaars en hoor dan waar ze goed in zijn. Maar dat zie ik vervolgens niet terug in hun Podiumplaats. Een gemiste kans!

Slim voorbeeld

Er zijn ook makelaars die Podiumplaats juist op een heel slimme manier inzetten in combinatie met Kantoorprofiel Pro. Zo zag ik een makelaarskantoor dat een aankoopcafé organiseerde voor huizenzoekers.

Om deze bijeenkomst bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen, zetten ze een Podiumplaats in met daarin een korte aankondiging van het aankoopcafé. Wie daarop klikte kwam op hun kantoorpagina terecht, waar prominent informatie over deze bijeenkomst te zien was.

Zo wist het kantoor de kans te vergroten dat ook huizenzoekers uit andere regio’s deze bijeenkomst zouden vinden. Net als huizenzoekers die het kantoor of deze bijeenkomst niet via andere kanalen ontdekt hadden. Slim!

Voldoe aan de verwachtingen

Dit voorbeeld laat bovendien zien wat ik altijd als tip aan makelaars meegeef: zorg ervoor dat de informatie op je kantoorpagina aansluit bij de boodschap waarmee je in jouw Podiumplaats de aandacht trekt.

Als je op Podiumplaats schrijft dat je starters aan een huis helpt, verwachten die op je kantoorpagina meer informatie daarover.

Urgentie

Tot slot nog een laatste tip die vaak goed werkt: creëer urgentie. Zeg in je Podiumplaats-advertentie bijvoorbeeld dat je alleen deze maand nog als aankoopmakelaar ook gratis verkoopadvies geeft.

Met urgentie trigger je de bezoeker om daadwerkelijk actie te ondernemen en contact met je te zoeken.